Saturday, December 4, 2010

بازاریابی اینترنتی


بازاریابی اینترنتی
نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچی‌ها باز کرده است.
شبانه روزی و بی وقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملا پر رنگ تر می‌شود.

تبلیغات و بازاریابی اینترنتی

اجرای یک پروژه بازاریابی اینترنتی مراحل مختلفی راشامل می شود. اما به صورت خلاصه چرخه ای را که از برنامه ریزی تا پیاده سازی یک پروژه تبلیغاتی را در بر میگیرد می توان به 4 بخش زیر تقسیم بندی کرد:
مشاوره رایگان
نخستين مرحله برنامه ریزی پروژه تبليغات و بازاريابي محصولات یا خدمات شما، با برگزار کردن جلسه ای حضوری در محل خودتان آغاز می شود. اين جلسه فرصتی است جهت تبادل اطلاعات مختلف شامل:
 ارائه اطلاعات تکمیلی از نحوه عملکرد مثبت تبلیغات و بازاریابی آنلاین:
جزئیات نحوه عملکرد مثبت تبلیغات و بازاریابی آنلاین، بررسی میزان گسترش، اثرگذاری و پیشرفت این صنعت در ایران، بررسی نتایج مثبت استفاده از ابزار اینترنت در تجارتهای ایرانی و همچنین بررسی دلایل موفقیت مشتری های قبلی ما و..
 آشنایی بیشتر با جنبه های مختلف کاری شما:
آشنایی بیشتر ما با جنبه های مختلف کاری شما، بررسی پتانسيل مجازي موجودتان شامل وب سايت فعلي (در صورت وجود)‌، اطلاعات قرار داده شده در وب سايت، مطالب قابل ارائه، پيشنهاد گسترش و..
این اطلاعات کمک می کند که در یک پروسه موفق شناختی دو طرفه از نوع تجارتها صورت گیرد، به گونه ای که خودتان بتوانید تخمين اوليه ای از ميزان بازگشت سرمايه گذاري تبليغاتي آینده خود داشته باشید و ما نیز با شناخت هر چه بیشتر نوع تجارت شما بتوانیم بهترین مشاوره شما در این زمینه باشیم. حتی ممکن است با در نظر گرفتن موارد مختلف ما شما را از تبلیغات اینترنتی منع کنیم!
تحلیل بازار
گام بعدی در راستای یافتن و جذب مشتری برداشته می شود. آنچه در این مرحله صورت میگیرد سه محور عمده دارد:
 تحليل وضعيت كنوني بازار
تحلیل وضعیت کنونی بازار شما، بررسی هدف گذاری های کوتاه مدت و بلندت مدت سازمانی شما جهت گسترش بازار، بررسی وضعیت رقبا و...
 بررسي طیف مشتریان
بررسی طیف مشتریان فعلی شما و نحوه تقویت کمی آنها، بررسی مشتریان بالقوه شما، بررسی افقهای گسترش بازار و...
 بررسی محل حضور مشتریان شما
مشخص کردن طیف مشتریان، سايتهای مورد علاقه آنها، بهترين روش برقراری ارتباط موثر با آنها و...
آنچه که ما در این مرحله به دنبال آن هستیم این است که به شما کمک کنیم تا "جایی باشید که مشتریانتان حضور دارند."

تخصیص بودجه
گام سوم بهینه کردن سرمایه گذاری است. برخی به تبلیغات به چشم هزینه می نگرند اما در واقع تبلیغات سرمایه گذاری است و ما در این مرحله سعی بر بهینه کردن این سرمایه گذاری داریم. به طوریکه علاوه بر مزایای غیر مستقیم ایجاد شده مانند گسترش نام تجاری و... بتوانیم عایدات مالی مستقیم این تبلیغات را تخمین بزنیم.
 انتخاب به صرفه ترین نوع تبلیغات
انتخاب به صرفه ترین نوع تبلیغات، از بین انواع تبلیغات ممکن در اینترنت است. این انتخاب با توجه به بودجه شما، نوع تجارت شما و نیز مشتریان شما انجام می گیرد و شامل: تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری، تبلیغات بر اساس موتورهای جستجو، بهینه سازی همیشگی برای موتورهای جستجو و یا ترکیبی از موارد فوق می باشد.

  تخصیص بودجه تبلیغاتی
بودجه و زمانی که شما جهت پروژه خود در نظر می گیرید می تواند تابعی از نوع تجارت شما، هدفگذاری شما از تبلیغات انجام شده ، بازه زمانی مورد نظر جهت بازگشت هزینه، فازهای متفاوت تعریف شده پروژه و.. باشد.
آنچه ما به دنبال آن هستیم، راهکاری است که به کمترین هزینه، و بیشترین سود می انجامد...
اجرای تبلیغات
مرحله نهایی جمع بندی و اجرایی کردن تمام برنامه ریزی های انجام شده  بوده و در دو قسمت عمده قابل تقسیم بندی است:
  اجرا و پیاده سازی کمپین تبلیغاتی شما:
انتخاب شعارهای تبلیغاتی انتخاب شده توسط شما و طراحی های مختلف گرافیکی و... مورد نیاز به نحوی که کاربران را مشتاق به دریافت اطلاعات بیشتر کند
  مدیریت و بهینه سازی مستمر تبلیغات:
ارائه گزارشهای آماری معتبر به شما جهت بررسی نتایج، آموزش روشهای اندازه گیری بازخورد برنامه تبلیغاتی در خارج از محیط مجازی، بررسی میزان اثرگذاری تبلیغات بر روی کاربران، پیشنهادات اصلاحی مستمر حتی پس از عقد قرارداد جهت افزایش مداوم کیفیت تبلیغات
هدف نهایی ما در این برنامه جلب رضایت شما و کسب سود حاصل از سرمایه گذاری می باشد و ما به پاس اعتماد شما با تمام توان خود جهت نیل به این هدف تلاش خواهیم کرد.
مشكلات اصلی بازاریابی اینترنتی
در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی یك فعالیت اقتصادی آن‌لاین همیشه موانع و مشكلاتی است كه سرعت پیشرفت كار را پایین می‌آورد. اسم این موانع را «مشكلات اصلی بازاریابی اینترنتی» می‌گذاریم.
 مشكل اول: مشكلات مربوط به یك سرمایه‌گذاری موفق
اولین مشكل در راه‌اندازی یك فعالیت اقتصادی آن‌لاین سودمند شناخت صحیح نوع فعالیت است. از میان میلیون‌ها فعالیت آن‌لاین اینترنتی كدام فعالیت است كه ما می‌توانیم به با ضریب اطمینان بالا سرمایه‌گذاری كنیم و وقت و تلاش خود را صرف آن كنیم؟ كدام فعالیت آن‌لاین اینترنتی است كه می‌تواند ما را موفق سازد؟ كدام فعالیت، قانونی و كدام یك غیرقانونی است؟ كدام یك كلاه‌برداری و كدام یك فعالیتی سالم است؟ تحقیق و پژوهش در مورد این موضوعات ممكن است مقداری از زمان و یا پول شما را بگیرد اما در نهایت بررسی و پرداخت هزینه در این مورد به نفع شما خواهد بود. انجام این فعالیت به ظاهر پرهزینه می‌تواند فرصت‌ها و فعالیت‌های بسیار جدید و مهمی را مقابل شما قرار دهد.
برای این كار، می‌توان فعالیت‌های مورد قبول مردم را بررسی كرد. با مراجعه به محكمه‌ها و نهادهای قانونی، قانونی بودن یك فعالیت اقتصادی را بررسی كنید. فرصت‌های مختلف را مشخص و كتاب‌های مربوط به آن‌ها را مطالعه كنید. با انجام این كارها تا حد زیادی می‌توان اطمینان حاصل كرد كه این مشكل، اخلالی در كار ما پیش نخواهد آورد و ما را به زمین نخواهد كوبید.
مشكل دوم: مشكلات مربوط به هزینه و سرمایه‌گذاری
دومین مشكل اصلی زمانی كه ما یك فعالیت اقتصادی آن‌لاین را شروع می‌كنیم مشكلات مربوط به هزینه و سرمایه‌گذاری برای آن كار است. اگر ما دقت كافی را در این مورد نداشته باشیم این مشكل می‌تواند با در بر داشتن مخارج سنگین مانع مهمی در پیشرفت كار و گسترش آن باشد.
اولین موردی كه ما باید به آن توجه داشته باشیم این است كه سرمایه‌ ما نه تنها برای شروع كار باید كافی باشد بلكه باید پتانسیل لازم سرمایه‌گذاری را برای ادامه و گسترش كار در اختیار داشته باشیم.
بعد از آن ما باید یك برنامه جامع تجاری و همچنین بودجه كافی برای ادامه كار داشته باشیم. با این روش می‌توان به راه‌اندازی یك كسب و كار طولانی مدت و پرسود امیدوار بود. گذشته از این باید در نظر داشته باشیم كه یك فعالیت اقتصادی آن‌لاین، فعالیتی نیست كه سریع و بلافاصله به نتیجه و سوددهی برسد و به مدت زمان نسبتا زیادی برای رسیدن به سوددهی نیاز دارد.
برای دست‌یابی به موفقیت در یك كسب و كار تحت وب باید مدت زمان زیادی هزینه كنیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم. قبل از شروع به كار، مخارجی را كه ممكن است در راه‌اندازی و گسترش یك فعالیت نیاز باشد، مشخص كنید.
شما باید چه میزان هزینه برای عضوگیری و استخدام انجام دهید؟ چقدر پول باید صرف مخارج مربوط به تكنیك‌های مختلف آگهی‌ و بازاریابی برای فعالیت خود كنید؟ از چه روش‌هایی برای فروش و بازاریابی برای فعالیت خود استفاده و چه‌قدر برای این كار هزینه خواهید كرد؟ یك صفحه در Excel تهیه و مخارج مربوط به كسب و كار خود را در آن مشخص كنید. با انجام این كارها مشكل مربوط به پول و هزینه در میانه‌ی راه شما را از فعالیت باز نخواهد داشت.
 مشكل سوم: مشكلات مربوط به زمان
راه‌اندازی یك كسب و كار اینترنتی كار آسان و ساده‌ای نیست. این كار نیاز به كوشش فراوان، صرف انرژی زیاد و تلاش مستمر دارد تا بتوانید به نتیجه دل‌خواه خود دست یابید. هر چند شما زمان مورد نیاز برای دست‌یابی به نتیجه را مشخص نمایید ولی در زندگی انسان حادثه‌های غیر منتظره‌ای اتفاق می‌افتد كه پیشرفت فعالیت شما را با مشكل مواجه می‌سازد و از حركت به سمت جلو باز می‌دارد. شما باید برای این حوادث پیش‌بینی نشده را در مدیریت زمان خود برای این كار مد نظر قرار دهید.
شما باید مشخص كنید كه هر روزه چه كارهایی باید انجام دهید تا كسب و كار شما در مسیر هموار حركت نماید. حتا اگر كسب و كار شما یك فعالیت اقتصادی بسیار كوچك باشد شما باید مدیریت زمان را برای آن در نظر بگیرید. تهیه یك برنامه روزانه برای انجام كارهای مربوط به كسب و كار می‌تواند در این مورد به شما كمك زیادی بكند. لیستی از كارهایی كه باید انجام دهید برای خود تهیه كنید و اهدافی را كه برای دست‌یابی به آن‌ها تلاش می‌كنید، مشخص نمایید.
این طرز تفكر كه همه كارها را یك جا انجام دهید اصلا ایده درستی نیست. انجام این كار شما را فرسوده و خسته خواهد ساخت و توان شما را خواهد گرفت.
همانند مدیریت مالی و هزینه، زمان خود را نیز مدیریت كنید تا بتوانید زمان لازم را برای سایر مسایل زندگی خود اختصاص دهید. شما باید زمان لازم برای كار روزانه، خانواده، دوستان، فعالیت‌های ورزشی، تفریحات، استراحت و آرامش و ... را در این مدیریت زمانی در نظر بگیرید.
اگر فعالیت اقتصادی شما به صورت پاره وقت است به هیچ وجه برای تبدیل آن به یك فعالیت تمام وقت تلاش نكنید. شما اگر می‌خواهید سالم بمانید باید زمان خود را به خوبی مدیریت كنید. با انجام این اقدامات مشكلات مربوط به زمان را نیز در كسب و كار خود حل كرده‌اید.
مشكل چهارم: مشكلات مربوط به آگهی‌های تبلیغاتی
بازاریابی اینترنتی نیاز به انجام حجم وسیعی از آگهی‌های تبلیغاتی دارد. اگر شما بخواهید كه مشتریان كسب و كار شما را به راحتی در اینترنت پیدا كنند و محصول یا خدمات شما را خریداری كنند باید به روش‌های مختلفی نسبت به ارایه آگهی‌های تبلیغاتی اقدام كنید.

لازم است كه متدهای مختلفی از روش‌های دادن آگهی را فهرست كنیم و بعد از آن مشخص كنیم كه كدام یك برای كسب و كار ما بهترین است.
این كار چندان آسان نیست و می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. خوب است بدانید كه راه‌های بسیار ارزان و یا حتا رایگانی برای تبلیغ محصول و یا خدمات وجود دارد و این راه‌ها را پیدا كنید، در این صورت می‌توانید به بقای كسب و كار خود امیدوار باشید.
نوشتن مقاله‌، ارسال خدمات خود به وب‌لاگ‌ها، لینك‌دادن صفحه وب و ... فعالیت‌های مربوط به تبلیغ محصول است كه حتا یك سنت هم برای شما هزینه نخواهد داشت. اما این به تنهایی كافی نیست و ما باید از روش‌های تبلیغاتی گوناگون كه نیاز به سرمایه‌گذاری نیز دارند استفاده كنیم به ویژه اگر ما سرمایه لازم برای هزینه در این مورد را داشته باشیم. شما می‌توانید با چاپ مقاله‌های خود در مجلات و روزنامه‌ها، همچنین در مجله‌های الكترونیكی بازاریابی مناسبی برای خدمات خود انجام دهید.
می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان كنید تا سرانجام روشی را كه نتیجه بخش است، پیدا كنید. با زیاد كردن روش‌های مورد استفاده شما به نتایج دل‌خواه در این زمینه خواهید رسید و بر این مشكل نیز به آسانی غلبه پیدا خواهید كرد
مشكل پنجم: مشكلات مربوط به مراجعه مردم و مشتریان به وب‌سایت شما
یكی از مهم‌ترین چیزهایی كه سبب می‌شود كسب و كار اینترنتی شما پا برجا باشد مساله مراجعه مشتریان به وب‌سایت شماست. اگر قصد دارید كه كسب و كار اینترنتی شما سودآوری داشته باشد باید اقدامات لازم برای مراجعه تعداد زیادی از خریداریان اینترنتی به وب‌سایت خود را فراهم آورید.
مراجعه نكردن مشتریان به كسب و كار شما در اینترنت می‌تواند پی‌آمدهای سنگین و نگران‌كننده‌ای برای شما به بار داشته باشد؛ بنابراین باید نهایت تلاش خود را برای بازدید مشتریان از وب‌سایت‌تان به منظور خرید محصول یا خدمات خود به كار گیرید. اگر وب‌سایت و خدمات شما ویژه و خاص نباشد مطمئنا در بازار رقابت تجارت اینترنتی ناكام خواهید بود.
یكی از بهترین كارهایی كه شما به این منظور می‌توانید انجام دهید این است كه مقاله‌هایی در مورد خدمات خود نوشته و هم‌چنین لینك‌های وب‌سایت خود را در صنف‌های مربوط به كسب و كار خود ارایه دهید.
شما باید بازاریابی و ارایه مقالات خود را در سایت‌ها و خدماتی ارایه دهید كه هزاران هزار بازدید كننده آن‌لاین دارد و این آگهی‌ها را به صورت گسترده در شبكه اینترنت پخش كنید.
حتا می‌توانید لینك‌ خود را به انجمن‌ها و سایت‌های مختلف بحث و مناظره‌ی اینترنتی ارسال كنید. همچنین در وب‌لاگ سایر اشخاص می‌توانید مطالبی مربوط به خدمات و محصول خود بنویسید.
لینك شما باید توسط موتورهای جست‌وجوی اینترنتی قابل دسترسی باشد تا افرادی كه خدمات شما را جست‌وجو می‌كنند، بتوانند به راحتا به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توان یك برای تشویق كاربران به مراجعه به سایت، خبرنامه‌ای در وب‌سایت راه‌اندازی كرد. یا با همكاری سایر سایت‌ها، لینك‌های سایت خود را در آن‌ها قرار دهید. در نهایت شما باید همیشه به دنبال راه‌های جدید برای افزایش مراجعه مشتریان به وب‌سایت خود باشید این امر درصد موفقیت فعالیت اقتصای شما را دو برابر خواهد كرد.
مشكل ششم: تقویت ارتباط با مشتریان
زمانی كه شما در یك شبكه بازاریابی بزرگ فعالیت می‌كنید، شاید اصلی‌ترین مشكل شما فراهم آوردن یك فضای ارتباطی مناسب باشد.
شما باید چشم‌انداز و دورنمای فعالیت خود را مشخص كرده و امكان انتقال آن را به مشتریان خود فراهم آورید. باید تلفن‌های تماس خود را در اختیار مشتریان قرار دهید و تماس‌های مكرر مشتریان خود استقبال كنید و زمان كافی برای ارتباط با كاربران‌ خود در نظر بگیرید. در صورت نیاز می‌توانید از یك دست‌یار در این مورد كمك بگیرید.
مشتریان شما باید بدانند كه شما ارزش زیادی برای آن‌ها قایل هستید. می‌توان با پخش كارت بازرگانی، جزوه‌ و حتا تهیه یك CD در مورد خدمات و محصول خود چشم‌انداز و دورنمای خدمات خود را به مشتریان ارایه داد.
می‌توان با كسانی كه پیش‌تر در زمینه كاری شما فعالیت كرده‌اند و یا اطلاعاتی در این زمینه دارند برای توسعه و تبلیغ خدمات همكاری كرد.
اگر شما خدمات پشتیبانی مناسب برای محصول خود ارایه دهید و نتایج استفاده از آن را به صورت مناسب در اختیار كاربران قرار دهید، مشكلات مربوط به تقویت ارتباط با مشتریان را به سادگی حل خواهید كرد.
مشكلات هفتم: مشكلات مربوط به فروش
آخرین مشكل در مورد راه‌اندازی یك كسب و كار آن‌لاین موفق مساله فروش است. بعضی مواقع ما همه كارها را درست انجام می‌دهیم ولی به آن میزان فروشی كه مد نظرمان است، دست نمی‌یابیم.
چگونه می‌توان فعالیت‌های مربوط به تبلیغات و ارایه آگهی‌های تبلیغاتی و همچنین افزایش تعداد مراجعه مشتریان را به یك فروش مناسب سوق داد؟ چگونه می‌توانیم مشتریان خود را حفظ كنیم كه در آینده برای خرید مجدد به وب‌سایت ما مراجعه كنند؟ و یا وب‌سایت و محصول ما را در برای دوستان و آشنایان خود تعریف و تبلیغ كنند؟
در بعضی از موارد این یك امر پیش‌بینی نشده است. اما كاری كه شما یقینا باید انجام دهید این است كه ارتباط تنگانگ خود را با مشتری حفظ كنید. این امر به جهش اقتصادی كسب و كار شما كمك شایانی می‌كند.
فهرستی از مشتریان خود تهیه كنید و در خبرنامه وب‌سایت خود قرار دهید. برای آن‌ها پیام‌های شخصی بفرستید و در مورد رضایت از محصول سوال و از پیشنهاد‌های آن‌ها استقبال كنید.
سعی نكنید فقط محصولی را كه پشت تلفن از آن تعریف كرده‌اید، به آن‌ها بفروشید. به مشتریان خود نشان دهید كه خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها در مورد محصول دل‌خواه‌شان برای شما اهمیت دارد و سعی كنید تا آن‌جایی كه می‌توانید آن‌ها را از خود راضی نگه دارید.
به آن‌ها نشان دهید كه چگونه محصول یا خدمات شما می‌تواند پاسخ‌گوی نیازشان باشد و خواسته‌های آن‌ها را ارضا كند. مشتریان شما باید بفهمند كه شما حاضرید در هر حال به آن‌ها كمك كنید و در كنارشان باشید. روابط خود را با آن‌ها صمیمانه‌تر كنید.
تا آن جایی كه امكان دارد در كسب و كار خود از نظرات و وجود آن‌ها استفاده كنید. با برقراری یك ارتباط خوب با مشتریان می‌توانید به مشكلات مربوط به فروش نیز فایق آیید.
از آن جا که در دنیای امروزه اینترنت از ضریب نفوذ بالا و در حال رشدی برخوردار است و برخلاف اکثر رسانه های دیگر به طور مستقیم با کاربران در حال تعامل می باشد و با نظر به امکان تبلیغات گسترده و هدف مند به طور منطقه ای یا بین المللی با هزینه ای بسیار مناسب نسبت به دیگر رسانه ها همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و یا حتی تبلیغات محیطی، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را به یکی از بهترین و موثر ترین شیوه های تبلیغات و بازاریابی تبدیل کرده است
شبکه سفید با تکیه بر مطالعات بیش از 8 سال و برخورداری از تخصص ها و ارتباطات لازم  انواع خدمات بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing را به طور تخصصی برای شرکت ها ، سازمان ها و اشخاص ارائه می دهد
خدمات بازاریابی اینترنتی می تواند با هدف افزایش فروش ، تقویت برند، فرهنگ سازی و غیره به کار گرفته شوند
شما می توانید همین الان از طریق فرم زیر و یا شماره تلفن های زیر با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما برای تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی در جهت افزایش فروش ، تقویت برند و موفقیت در اهداف خود برخوردار شوید

آشنایی با واژه بازاریابی اینترنتی E businessو کارکردهای آن در تجارت الکترونیکی

به طور کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، فروش کالا و خدمات اطلاق می گردد. این بازاریابی نوعاً بر اصل “پرداخت به ازای هر کلیک” استوار است و شامل آگهی های تبلیغاتی موجود در سایت ها، ایمیل هایی که برای معرفی محصولات ارسال میشود، آگهی های متحرک و جذاب گرافیکی، تبلیغ در موتورهای جستجو، تبلیغات در وبلاگهای مختلف و مقالات تبلیغاتی می باشد.
تعریف بازاریابی اینترنتی what E- business
بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد. به طور کلی تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای عموم مردم فراهم شد، رواج یافته است.
در حال حاضر بیش از یک سوم مصرف کنندگان خانگی در آمریکا و بسیاری از نقاط اروپا که به شبکه اینترنت دسترسی دارند، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. این روش برای شرکت هایی که مایلند فعالیت های از راه دور خود را گسترش دهند و اصطلاحا آنرا به تجارت آنلاین تبدیل نمایند نیز ثمربخش است.
تاریخچه بازاریابی اینترنتیHistory E- business
آغاز بازاریابی اینترنتی به اوایل دهه ۹۰ برمی گردد، در آن زمان وب سایت ها اطلاعات خود را به روشی بسیار ساده و تنها با استفاده از فایل های متنی ارائه می دادند، به تدریج گرافیک و در پی آن تبلیغات تصویری به سایت های مختلف افزوده شد. آخرین قدم در این زمینه تکامل تجارت آنلاین و به کارگیری اینترنت جهت سرعت بخشیدن به فروش کالا و خدمات است.
مدل های تجاری و اشکال مختلف Modul E- business
بازاریابی اینترنتی به چندین مدل مختلف وجود دارد و مدل های اصلی آن عبارتند از
B۲B: business-to-business
که اصطلاحا B۲B نام گرفته و business-to-consumer که B۲C نامیده می شود. در مدل
B۲B دو شرکت مختلف با یکدیگر به تجارت می پردازند،


C۲B
در حالیکه مدل B۲C مستقیما با مصرف کننده در ارتباط است.بازاریابی اینترنتی با مدل B۲C آغاز شد و به تدریج مدل B۲B نیز که پیچیده تر از مدل اول بود پدیدار گشت.
P۲P: peer-to-peer
مدل سومی نیز وجود دارد که چندان رایج نیست و peer-to-peer یا اصطلاحا P۲P نامیده می شود، در این مدل افراد اجناس مختلف را بین خود به اشتراک و معاوضه می گذارند . سایت Kazaa یک نمونه از P۲P است که بر مبنای به اشتراک گذاردن انواع فایل ها از جمله فایل های موسیقی، فیلم، متن و غیره توسط کاربران، راه اندازی شده است.
بازاریابی اینترنتی اشکال مختلفی دارد، یکی از آنها مشخص کردن محدوده قیمت است، مانند سایت http://www.priceline.com در این حالت، مشتریان محدوده قیمت و بودجه ای را که می خواهند صرف کنند، مشخص می کنند و سپس از میان اجناس موجود در آن محدوده، کالایشان را انتخاب می کنند. شکل دیگر، جستجو به منظور یافتن ارزانترین قیمت است، مانند سایت http://www.hotwire.com در این سایت کاربران به دنبال کمترین قیمت برای کالای مورد نظر خود هستند. آخرین روش “حراج آنلاین” است، مانند سایت http://www.ebay.com، که خریداران بر روی اجناس موجود قیمت های پیشنهادی خود را می گذارند و در واقع نوعی مزایده آنلاین است.
مزایا بازاریابی اینترنتی
از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به در دسترس بودن اطلاعات وسیع و نامحدود اشاره نمود، کاربران با اتصال به اینترنت و جستجوی کالای مورد نظرشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت نمایند و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند. به علاوه فروش آنلاین برای مالکین شرکت ها به علت عدم نیاز به نیروی کاری، مقرون به صرفه تر نیز می باشد. به طور کلی با استفاده از بازاریابی اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل نمود.
محدودیت ها بازاریابی اینترنتی
محدودیت های بازاریابی اینترنتی هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان مشکلاتی بوجود می آورد. پایین بودن سرعت اینترنت می تواند مسبب مشکلات بسیاری شود، اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شرکتی بیش از اندازه زیاد باشد، کاربران برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نیاز خواهند داشت.
بازاریابی اینترنتی به خریداران امکان لمس، بو کردن، چشیدن و به طور کلی دیدن کالا از نزدیک را قبل از خرید، نمی دهد. برخی از فروشندگان عرصه تجارت الکترونیک، برای هر چه کم رنگ تر جلوه دادن این قبیل مشکلات و جلب اطمینان مشتریان، سیاست های مختلفی را به کار می گیرند و تحت شرایطی امکان بازپس فرستادن کالا را در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.
اقدامات امنیتی در بازاریابی اینترنتی
برای خریداران و فروشندگانی که از تجارت آنلاین استفاده می کنند، نگرانی های امنیتی مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از مصرف کنندگان از آنجائیکه به امنیت اطلاعات شخصی خود در این سایت ها اطمینان ندارند، در مورد خرید اینترنتی دچار تردید می شوند. اخیرا برخی از شرکت هایی که خدمات فروش آنلاین ارائه می دهند، از دادن هرگونه اطلاعات در مورد خریداران به شدت اجتناب می ورزند.
حتی شرکت هایی وجود دارند که در وب سایت خود به امنیت اطلاعات شخصی خریداران اشاره نموده و آن را صد در صد تضمین می کنند. در پاره ای موارد نیز این امکان در اختیار کاربر قرار داده می شود که پس از اینکه خریدش به پایان رسید، اطلاعات شخصی خود را از بانک اطلاعاتی شرکت مورد نظر حذف نماید.
به هرحال ، بسیاری از خریداران آنلاین از این امر که ممکن است اطلاعات شخصی شان در اختیار دیگر شرکت ها قرار بگیرد، کاملا بی اطلاعند. در چنین حالتی هیچ راهی جهت متوقف نمودن این انتقال اطلاعات وجود نخواهد داشت.
امروزه شرکت هایی که فروش آنلاین انجام می دهند، اقدام به استفاده از روش های گوناگون به منظور حفظ حریم اطلاعات شخصی مشتریان و برطرف نمودن نگرانی های آنها هستند. پنهان سازی اطلاعات (Encryption) یکی از روشهای اصلی است که در این زمینه به کار گرفته می شود. در این روش اطلاعات کاربران به کدهایی تبدیل می شود که دسترسی به اطلاعات آنها تنها با تایید شرکت مورد نظر امکان خواهد داشت. به عبارت دیگر با قوی تر شدن این سیستم، درجه امنیت اطلاعات نیز بالاتر می رود.

بازاریابی اینترنتی و تاثیرات بر صنایع مختلف
بازاریابی اینترنتی تاثیر فراوانی بر بازار صنایع مختلف از جمله موسیقی، بانکداری و خرید و فروش عتیقه داشته است، در صنعت موسیقی بسیاری از مصرف کنندگان و علاقمندان به جای خرید سی دی، از سایت های اینترنتی MP۳ های مورد نظر خود را خریداری و دانلود می نمایند. مدت های مدید، صحبت در مورد قانونی یا غیر قانونی بودن دانلود فایل های موسیقی، بحث روز دست اندر کاران این صنعت به شمار می رفت.
بازاریابی اینترنتی بر صنعت بانکداری نیز بی تاثیر نبوده و روز به روز بر تعداد بانک هایی که خدمات آنلاین انجام می دهند، افزوده می گردد. این سیستم به دلیل عدم نیاز به مراجعه به شعب بانک ها، از طرف مشتریان مورد استقبال بسیار قرار گرفته است.
آمار نشان داده در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر از ساکنان آمریکا عملیات بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. البته پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سرعت اتصال اینترنت در گسترش این سیستم های بانکی تاثیر چشمگیری داشته است. امروزه خدمات بانکی آنلاین یکی از پرسرعت ترین عملیاتی است که از طریق اینترنت انجام می شود. ۴۴ درصد از کل کاربران اینترنت، عملیات بانکی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند.
با رواج حراج های اینترنتی، بازار خرده فروش های عتیقه نیز در معرض خطر قرار گرفت. اشیای عتیقه این روزها در Ebay.com به فروش می رسند و قیمت آنها نیز دستخوش تغییرات بسیاری می گردد. خریداران و فروشندگان قبل از اینکه اقدام به خرید اشیاء قیمتی نمایند، در سایت Ebay قیمت ها را چک می کنند و معمولا قیمت های موجود در این سایت به عنوان قیمت استاندارد کالا در نظر گرفته می شود.

اقدامات اخیر
در نوامبر سال ۲۰۰۴ دادگاهی به منظور رسیدگی به شکایت علیه نرم افزار Bonzi Buddy مبنی بر فریبنده بودن تبلیغ اینترنتی این نرم افزار تشکیل شد. ظاهرا پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار، کاملا شبیه به پنجره های ویندوز مایکروسافت بود، این امر سبب گمراهی کاربران می شد به طوری که پس از کلیک بر روی این پنجره ها زمانی که متوجه اشتباه خود می شدند و سعی در بستن پنجره های تبلیغاتی داشتند، به وب سایت Bonzi ارجاع داده می شدند.

در تاریخ ۲۷ ماه مه سال ۲۰۰۵، شرکت Bonzi نهایتا پذیرفت که شکل ظاهری پنجره های تبلیغاتی خود را تغییر دهد. در حال حاضر برای آگاهی دادن به کاربران اینترنتی در بالای پنجره های تبلیغاتی این نرم افزار کلمه “آگهی تبلیغاتی” به چشم می خورد.
اخیرا بحث هایی نیز در رابطه با مالیات فروش آنلاین از گوشه و کنار به گوش می رسد، در حال حاضر در کشور آمریکا خریداران آنلاین در پایان هر سال مالیات اجناسی را که از طریق اینترنت خریداری نموده اند، همراه با بقیه مالیات های خود پرداخت می کنند. هر چند به نظر می رسد تنها تعداد اندکی از کاربران این نوع مالیات را پرداخت می نمایند.
به همین منظور اخیرا در سیزده ایالت مختلف آمریکا شرکت ها را تشویق می کنند که به ازای هر کالایی که آنلاین به فروش می رسانند، مالیات آن را نیز در نظر بگیرند، اما هنوز اجباری در این مورد وجود ندارد. به هر حال اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، طولی نمی کشد که دولت آنها را مجبور به دریافت مالیات نماید. دولت آمریکا اعلام نموده همه ساله رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار مالیات پرداخت نشده مربوط به خریدهای آنلاین به اقتصاد این کشور لطمه وارد می نماید
 ده افسانه غلط در مورد بازاریابی توسط موتورهای جستجو
تصورات غلط زیادی در مورد بازاریابی توسط موتورهای جستجو (Search-Engine-Marketing , SEM) وجود دارند و بسیاری از آنها به افسانه تبدیل شده اند.
در زیر 10 مورد از این افسانه ها آورده شده اند که اگر بازاریابها به آنها توجه نکنند، به گمراهی کشیده خواهند شد.
بهینه سازی در منزل ارزان تر است
تحقیقات نشان می دهد کمتر از 1% از هزینه تبلیغات صرف بازاریابی توسط موتورهای جستجو می شود، پس تعجبی ندارد که اکثر سایتها بطور نا مناسبی بهینه سازی شده اند. متخصصین بازاریابی توسط موتورهای جستجو، موقعیت بهتر در موتور جستجو را در زمان کمتری بدست می آورند زیرا آنها به پیچیدگی، ماهیت فنی و فرایند همواره متغیر الگوریتم موتورها آشنا هستند. سپردن این کار به اهل فن، بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.
این کار توسط نرم افزارهای موجود در یک لحظه اتفاق می افتد
چگونه یک نرم افزار همان کاری را که متخصصین شرکتها انجام می دهند را با کسری از قیمت، انجام می دهد؟ هیچ راهی وجود ندارد که نرم افزار بتواند کلمات کلیدی را تشخیص دهد یا اینکه محتوی و کد
HTML شما را بهینه سازد. اکثر موتورها معیارهای خاصی دارند که مثل حرکت ساعت، تغییر می کنند. هیچ نرم افزاری امکان فراهم آوردن مکان مناسب در موتورهای جستحو را ندارد.
بازایابی موتورهای جستحو اولویت کمتری نسبت به روشهای قدیمی دارد
این خلاف واقعیت است. نتایج حاصل از بازاریابی توسط موتورهای جستحو بالاترین کیفیت را دارند زیرا مردمی که توسط موتورهای جستحو دنبال محصول می گردند، در وضعیت نیاز هستند و آماده خرید می باشند. ترافیک ناشی از جستحو در موتورهای جستحو، مناسب است زیرا مردم با هدف و بصورت خودجوش اقدام به جستجو می کنند که این روش مناسب تر از روشهای تبلیغات در سایر رسانه ها می باشد.
بازایابی موتورهای جستحو دارای کیفیت بالا نیست
ایده آل این است که یک برنامه تبلیغاتی شامل تبلیغات تلویزیونی، نامه مستقیم(
Direct Mail) و تبلیغات بنر (Banner Ad) داشته باشیم ولی با توجه به بودجه محدود، این کار برای همه مقدور نیست. یک سایت بهینه شده در مدت زمان کوتاهی فروش مناسب را به دنبال خواهد آورد. تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی موتورهای جستجو از سایر روشهای گران قیمت، بهتر عمل می کند.
وعده رتبه اول و یا بازگشت پول پرداختی
وعده بازگشت پول (
Money Back Guarantee) بی ارزش ترین وعده است زیرا نتایج این خدمات غیر قابل پیش بینی و همیشه در حال تغییر است. همواره سایتهای جدید به موتورهای جستجو معرفی می شوند و رتبه ها همواره در حال تغییر است. خلاصه اینکه نتایج این خدمات تحت کنترل نیست.
شما به لیست شدن در هزاران موتور جستجو نیازمندید
نرم افزارهائی که ادعا می کنند شما را در 1500 موتور جستجو ثبت می کنند، کاری جز ارسال سایت شما به لیست های
FFA (Free-For-All) نمی کنند. این لیستها ارزش کمی دارند و قابل مقایسه با موتورهای جستجو نیستند. نتیجه اینکه آدرس شما در اختیار مزاحمان (Spammer) قرار خواهد گرفت.
همینکه موقعیت خوبی در لیست پیدا کردید دیگر کار تمام است

موقعیت مناسب در موتورهای جستجو نیاز به سعی و خطا دارد و موفقیت در آن، گذرا است. موقعیت خوب در یک لیست ممکن است فردا تغییر کند و حتی برخی موتورها هر ساعت تغییر می کنند. حفظ موقعیت مناسب نیاز به مراقبت و بررسی دائم دارد. هیچ چیز را نمی توان تضمین کرد و موقعیت بدست آمده دائمی نیست. )
بازاریابی توسط موتورهای جستجو بازگشت سرمایه مناسب ندارد
این کاملا اشتباه است. این روش بهترین بازگشت سرمایه را دارد. در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مثل تبلیغات بنر و نامه مستقیم و هزینه های جنبی، این روش بسیار مناسب تر است.
بازاریابی موتورهای جستجو بصورت حرفه ای خیلی گران است
ثابت شده است این روش در مقایسه با تبلیغات بنر و نامه مستقیم و تبلیغات چاپی، هزینه نصف دارد در ضمن نتایج آن بسیار مناسب تر و قابل لمس تر است.
همه خدمات بازاریابی در موتورهای جستجو مثل هم هستند
در واقع، خدمات و قیمتها خیلی متفاوت هستند. ولی در مجموع همه چیز مشخص است و استانداردها هم تنظیم شده است. فقط چند سوال از مجری می شود پرسید مثل تعریف دقیق خدماتی که ارائه می کند، قیمتها، قرارداد، تجربه های قبلی آنها و همچنین پرس و جو از مشتریان قبلی آنها.

No comments:

Post a Comment